Vecka 26

2011-03-28 21:39:52 Graviditet - Elliot
» Kommentarer(0) «


Nu går veckorna snabbt. Känns som att det snart är lov vilket det faktiskt är, bara tre veckor till! Och på lovet går jag in i vecka 30! Härligt! Men just nu befinner jag mig i vecka 26. I fredags var vi hos BM för ännu en koll och allt såg bra. Bebis hjärtljud var 140-145 och mitt mag-mått låg på 26 cm vilket var normalt. Blodtrycket var också bra. Nu ska jag bara bli bättre på att ta mina järntabletter. Men det är så meckigt, man ska antingen ta dem en timme innan frukost eller 2 timmar efter och 2 timmar innan mat. Ellerhur?! Hur funkar det med rekomendationen att gravida ska äta mellanmål? Jaja antar att järntabletterna inte bara är för oss men ändå!

Den senaste veckan har jag iallafall mått bra förrutom att jag haft lite halsbränna vilket var en "annorlunda" känsla då jag aldrig haft detta tidigare. Har även fått lite mer ont i ryggen men det är väl väntat. Har även fått så dålig hy de senaste veckorna. Trist när hyn ändå varit bättre de senaste åren, antar att det blir bättre när liten tittar ut!

Såhär säger de på Familjeliv om vecka 26:

Mig:
Det är vanligt att man får häftig kramp i till exempel vaderna när man är gravid, ofta när man sover. Undvik att sträcka på tårna. Om man trots allt känner en begynnande kramp kan man motverka det genom att vinkla foten uppåt eller trycka den mot fotändan av sänggaveln. Det är inte ovanligt att du får ryggproblem och måste vila mer. Be din partner om massage, avlasta genom att ligga på golvet med underbenen på en stol.

Bebis:
Nu är barnets hud lite tjockare och inte lika genomskinlig längre, skelettet hårdnar alltmer och lungorna utvecklas. Barnet kan nu öppna och stänga sina ögon. Huden är ganska röd och skrynklig men skyddas av vernix-lagret.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback