Supermumsiga skurna pepparkakor

2012-12-01 15:51:38 Bak och Mat
» Kommentarer(0) «


I förrgår gjorde jag pepparkaksdegen och igår tog jag fram en av tre korvar och skar upp och gräddade dessa mumsiga kakor. Receptet hittade jag på Ebbas von Sydows blogg!
 
Ni kan spara resterande korvar i kylen eller i frysen!
 

Ingredienser:

2,5 dl socker

200 g smör

1,5 dl ljus sirap

7,5 dl vetemjöl

Skal av två rivna citroner (glömde jag men mina blev ändå mumsiga)

2 matskedar kanel

1 matsked mald kryddnejlika

1 matsked mald ingefära

1 tesked pomeransskal (malda)

1 matsked kardemumma

1 matsked bikarbonat

ev 1 dl mandlar (jag hoppade dem!)

 

Så gör du:

Smält smör i en kastrull med sirap och socker. Ta av från värmen så det svalnar lite, häll ner alla kryddor. Blanda mjöl och bikarbonat, rör ner i smeten. Forma degen till korvar, slå in i gladpack och ställ in i kylen om du ska göra dem närmsta veckan, annars frysen. Ta fram vid behov, skär upp och grädda på bakplåtspapper i 200 grader i cirka sju minuter. Inte längre, de ska bli lite sega och goda…

 

De blev verkligen supersmarriga...nästa pepparkaksprojekt blir ett hus, antingen själv eller med mamma :) 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback