Pulled pork....ni måste prova!!!

2013-01-29 20:59:00 Bak och Mat
» Kommentarer(0) «


Jag har läst receptet på flera bloggar den senaste tiden, alltså är det hett ;) Nu när jag fick vabba så hade jag tid över för det krävs tid till denna goooda maträtt.
 
Det kallas pulled pork eftersom man drar med två gfflar för att få isär köttet med! Pulled pork är amerikanskt såklart och från South Carolina!
 
Jag fick mitt recept från Matplatsen men har fixat det lite!
 

ca 1 kg fläskkött i bit (karré eller kotlett)

flingsalt

peppar

 chilipulver

2 gula lökar

 4 vitlöksklyftor

2 dl vatten

3 msk oxfond

3 dl barbequesås med rökig smak

Tvätta av köttet och klappa in rikligt med salt, peppar och chilikrydda runt om. Lägg köttet i en gryta med lock som tål ugn. Klyfta lök och vitlök och strö runt om. Blanda vatten, fond och barbequesås och häll över köttet. På med locket och in i ugnen 120 C i ca 6 h. Testa att dra lite i köttet med en gaffel, faller det lätt isär så är det färdigt. Låt det gå någon timme till eller två annars. Det ska vara mört!!

Ta ut köttet och riv sönder det med en gaffel i grytan och blanda det med bbqsåsen och löken till en röra. Jag tog inte all sås för det blev mycket!!

Testa för det blev himelskt gott. Vi serverade med sallad, lök, gurka, paprika, guacamole (var inte gott till), tacosås, vitlöksås och fetaost...tyvärr glömde jag coleslawen jag gjort till :( Elliot gillade det därmot inte...smakade nog konstigt för honom!

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback