Hemmagjord sugarpaste

2014-08-22 16:41:07 Bak och Mat
» Kommentarer(0) «


Till lördagens doptårtor gjorde jag mig min egen sugarpaste med hjälp av detta recept (som jag hittade hos Bakglädje) :
 
Innehåll:
1 msk gelatinpulver
60 g kallt vatten (0,6 dl)
175 g vit sirap (1,25 dl)
1 msk glycerol (finns på apotek)
2 msk neutral olja eller kokosfett (använd någon smaklös olja)
800-900 g florsocker 
0,5 tsk vaniljessens 
ev. färg
 
Gör så här:
Blanda gelatinet med det kalla vattnet. Låt stå tills det blandningen stelnat. Värm blandningen över ett vattenbad så att det löser sig. Blanda i sirap och glycerol och blanda. Rör i oljan och ta bort skålen från värmen. Tillsätt smak och ev. färg.

Låt blandningen svalna något. Jobba in florsockret lite i taget med degkrkar. Degen ska vara lite kladdig, för den stelnar något och är lättare att arbeta med om den inte är för torr. Dessutom kan man alltid ha i mer florsocker när man arbetar med sugarpasten. Dock tog jag lite liten mängd så ta den större mängden!
 
Plasta in allt i plastfolie och låt vila i rumsremperatur minst ett dygn! När du sedan tar fram den så måste du bearbeta den som en bulldeg med mer florsocker så att du får rätt konsistens! Du kan även färga i efterhand om du bara ska färga en mindre del. 
 
 
Denna använde jag både till att forma figurer, göra dekorationer och att täcka tårtan med och det gick jättebra!
 
 De vita delarna är gjorda i sugarpaste samt bebisen! 
 
Allt utom namnen är gjorda av sugarpasten på denna tårtan!
 
 Ränderna, kuberna och "Lilly" är gjord med sugarpaste. Det rosa locket är marshmallowsfondant, recept på det kommer!
 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback