Första arbetsveckan

2013-01-12 10:34:48 Jobb
» Kommentarer(0) «


Äntligen är det lördag efter en lååång vecka med alldeles för tidiga mornar. Idag fick jag sova ut till 8! Tänk för två år sedan hade jag inte tyckt att det var någon sovmorgon! Livet förändras...
 
Jag fick fortsätta i Billesholm och tyvärr blev min kollega fortsatt sjukskriven så nu är jag klasslärare i min femma fram till sommaren! Utöver det undervisar jag i so i en sexa och i en sjua. Jag trivs jättebra och tycker att det ska bli spännand med en egen klass :)
 
Första veckorna ska vi ha ett Titanic-tema så det planeras för fullt och skrivs ut texter, funderas och skapas. Tanken är att nästan alla ämnen ska integreras förrutom no som en annan lärare har hand om. I engelska blir det texter som ska översättas och glosor kopplade till ämnet såsom fartyg, besättning, sjunka osv. I svenska och so ska de skriva om händelsen och om hur samhället såg ut på de tiden. De har dessutom diktamen på en text om en svensk som dog då skeppet gick under. I matte ska vi räkna ut storlek på skeppet och prata om skala tänkte jag.  Utöver det ska vi analysera Wiehes Titanic och My heart will go on och översätta dem till engelska/svenska.
 
Eleverna var från början något fundersamma över detta men börjar bli mer positivt inställda så jag hoppas det blir bra. De funderar tom på att bygga en miniatyr av glasspinnar ;)
 
Orsaken bakom temat är deras fascination över filmen och alla frågor de ställde när vi såg den!
 
 
Lånad bild härifrån!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback