Pulled Chicken Teriyaki

2014-01-26 20:42:00 Bak och Mat
» Kommentarer(0) «


Provade ett mumsigt recept häromdagen som ni måste testa för det var urgott. Jag kommer att ta mindre ingefära nästa gång då denna tog över totalt. Jag tänker även att jag ska steka med lite grönsaker såsom lök, broccoli, morot!
 
900 g kycklingfile
1 1/2 dl soya
4 msk vitvinsvinäger
3/4 dl brunfarin
4 msk honung
1 rejäl bit ingefära
3 klyftor vitlök
1/2 tsk grovmalen svartpeppar
2 msk sambal olek (ta gärna mer eller mindre)
1/2-1 dl vatten
1-1 1/2 msk majsstärkelse
 

1. Häll ner soya, vinäger, brunfarin, honung och svartpeppar i en bunke. Riv ner ingefäran och vitlöken i bunken och rör runt. Marinera kycklingen i lite av marinaden i några timmar (jag lät det ligga över natten). Resten av marinaden sparar du i kylen.

2. Sätt ugnen på 200 grader. Ta upp kycklingen ur marinaden och lägg den i en ugns form. Häll i lite av marinaden  Laga kycklingen i 30 minuter.

3. Ta ut kycklingen ur ugnen och låt svalna en aning. Dra isär kycklingfilerna till bitar med hjälp av en gaffel.

4. Hetta upp en panna och häll i lite vatten ihop med majsstärkelsen och vispa ihop. Häll ner den marinaden du tog undan i pannan och låt puttra upp till såsen har den konsistens du vill ha, tillsätt eventuellt mer vatten. Blanda ner kycklingen i såsen och servera med ris. 

 

 

Receptet hittade jag hos Bambi men ändrade lite! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback