Ammandets vara eller icke vara

2014-07-01 09:44:20 Lilly 3-6 månader
» Kommentarer(3) «


Jag ammade Elliot i sex månader och varje gång någon inom vården frågar om hur länge jag ammade honom blir de imponerade och säger att det är ju jättebra och det ska vi försöka med Lilly också. Naturligtvis vill jag det och började med att enbart amma henne i två månader. När hon var två månader fick vi reda på hennes hjärtfel och iom det började läkarna nojja över hennes vikt. Då fick vi börja med ersättning då de konstaterade att hon inte orkade ammas tillräckligt då det är jobbigare att äta från bröstet än från flaska. 
 
Det "roliga" är att på ersättningspakten står det att amningen är bättre för det lilla barnet. Naturigtvis tror jag att alla i Sverige vet det så det känns onödigt att skriva det på paketet. Det är väl så att Semper helt enkelt avskriva sig från allt ansvar. 
 
Sedan var jag på efterkontroll och återigen frågar det hur jag gör med amning, och detta efter att jag berättat allt om hennes hjärtfel och om tiden vi var inlagda. Så det står alltså i min journal hur länge jag ammade något jag finner märkligt då jag för inte alltför länge sedan läste en forskningsrapport om att det inte finns någon medicinsk skillnad på vuxna människor som blivit ammade eller som fått ersättning. Kanske ligger vården efter här?
 
När jag var på föräldrautbildning såg vi på en film om att intoducera mat från livsmeodelsverket och där är det återigen tal om att man ska amma i samband med mat. Någon gång nämner det ersättning men bara i förbifarten och som något mindre vanligt. 
 
Var även på fest där alla inte kände till Lillys hjärtfel och jag inte rikigt orkade ta upp det ständigt och då ifrågasatte man om jag inte hade mjölk så att det räcker. Visst så är det, men ska man verkligen kommentera det?
 
Jag vet att det är väkdigt många som inte vill eller kan amma av olika anledningar. Kanske har det inte funkat, kanske räcker det inte till, kanske vill man inte, kanske äter man medicin som inte bör gå ut i bröstmjölken eller så ammar man inte av någon helt annan anledning. Varför ska då alla dessa kvinnor skuldbeläggas och förmanas att amning faktiskt är det bästa för bebisen. Det finns tillräckligt många andra saker som vi mammor nojjar över, och vi villl våra barn bäst oavsett om de äter från flaska eller bröst!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Håller med Lotta!😊😊 kram Anna

Svar: Tack!!!
Lotta

2014-07-01 @ 11:47:00
Postat av: Anonym

Så sant Lotta! Det är lätt att man får en hel massa skuldkänslor för att amningen inte funkar . Vi bytte till ersättning och har en go och matglad lite kille idag :)! Kämpa på , och gör det som känns bäst för dej och Lilly :). Kram Sara (och Samuel )

2014-07-01 @ 13:17:44
Postat av: Anna

Hej! Sökte på instagram efter snutte och då hittade jag en bild på en snuttefilt från teddykompaniet (lejonet) som du lagt ut. Är lite desperat efter just en sådan snuttefilt och tänkte vara lite fräck o undra om du kan tänka dig att sälja den till mig. Om inte dina barn använder den såklart!

2014-07-02 @ 21:55:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback